دانستنی های مهدویت-کیسانیه
کیسانیه
یکی از فرقههایی که در مباحث انحراف در مهدویت از آن یاد شده «کیسانیه» است. در مورد علت نامگذاری این فرقه به کیسانیه، اختلاف نظر هست؛ برخی نوشتهاند: اینان پیروان کیسان مولی امیرالمومنین علیه السلام هستند. کیسان شاگرد محمدبن حنفیه بود، اما از امام حسن و امام حسینعلیهما السلام و از محمد علوم مختلف - از جمله علم تاویل و باطن و علم آفاق و انفس - آموخت و سپس به امامت محمد قایل شد و برای محمد مراتب و درجاتی دانست که خارج از حد وی بود. (شهرستانی، الملل والنحل، ج 1، ص 147.)برخی نوشتهاند: کیسانیه پیروان مختار بن ابی عبیده ثقفی هستند؛ زیرا مختار ملقب به کیسان بود، از این رو کیسانیه خوانده شدهاند. شماری هم نوشتهاند: فرمانده پلیس (شرطه) مختار، کیسان نام داشت و مکنی به ابوعمران بود. و او در اعمال خود بسیار افراط میکرد و محمد را وصی حضرت علی علیه السلام میدانست و مختار را نایب او معرفی میکرد! او معتقد بود که جبرییل بر مختار وحی میآورد: (فرقالشیعه24 - 23.)عقاید مشترک کیسانیه. تمام فرق کیسانیه، دارای عقایدی مشترک هستند که عبارت است از: اعتقاد به امامت محمدبن حنفیه فرزند علیبن ابیطالب علیه السلام ، عقیده به مساله بدا، اعتقاد به تناسخ و حلول، اعتقاد به رجعت و اعتقاد به نوعی غلو درحق ایمه علیهم السلام و پیشوایان خویش. غیر از اینها هر یک از این فرقهها دارای اعتقادی خاص نیز هستند که ذیل هر فرقه بهآن اشاره خواهد شد. کیسانیه پس از درگذشت محمدبن حنفیه، به دو شعبه تقسیم شدند: دستهای مرگ محمد را انکار کردند و گفتند: وی نمرده و نمیمیرد و زنده است؛ اما غایب شده و در کوه رضوی (کوه رضوی) پنهان است تا روزی که به او امر شود و ظهور کند. این دسته، وی را همان امام منتظر میدانند؛ از این رو هیچ کس را پس از وی امام نمیدانند! گروه دیگر مرگ محمد را باور کرده و پس از وی ابوهاشم عبدالله بن محمد را به امامت برگزیدند و اعتقاد به حلول روح محمد در ابوهاشم پیدا نمودند. مهمترینفرقکیسانیه عبارتاستاز: 1. فرقهای که اعتقاد دارند حضرت علی علیه السلام به امامت محمد فرزند خود تصریح کرده و او را به جانشینی خود انتخاب نموده است. اینان معتقدند: در جنگ جمل امام علی علیه السلام پرچم جنگ را به محمد سپرد؛ (مقالات الاسلامیین، ص 18.) در حالی که برادرانش حسن و حسینعلیهما السلام نیز در آن جنگ بودند. (اشعری، المقالات والفرق، ص 21.) از این جهت او را جانشین بلافصل حضرت علی علیه السلام میدانند. 2. فرقه دوم معتقدند: محمد پس از برادرانش حسن و حسینعلیهما السلام به امامت رسید؛ زیرا حسین در موقع خروج از مدینه محمد را به عنوان وصی و جانشین خود انتخاب کرد. (الفرق بین الفرق، ص 20 - 19.)3. برخی معتقدند: محمد همان امام مهدی علیه السلام است و هیچ کس از اهل بیت علی علیه السلام نباید با او مخالفت کند. حتی حسن و حسینعلیهما السلام نیز با اجازه او، صلح و یا جنگ کردند؛ وگرنه هلاک میشدند! او زنده است و در کوه رضوی پنهان است و سبب غیبت او از خلق را خدا میداند. (ر.ک: الفرق بین الفرق، ص 27. )اینان به نام «کربیه»، پیروان ابوکرب ضریر میباشند. 4. برخی دیگر معتقدند: چون محمدبن حنفیه تسلیم عبدالملک بن مروان شد و با او بیعت کرد و نیز با ابن زبیر نیز بیعت کرد، از این رو در کوه رضوی زندانی است و شکنجه میبیند. 5. مختاریه، پیروان مختاربن ابی عبیده ثقفی، هستند برخی نوشتهاند: مختار نخست از خوارج بود؛ سپس از طرفداران زبیر گردید. پس از آن شیعه شد و سپس کیسانی گردید و قایل به امامت محمدبن حنفیه شد. او مردم را به سوی او دعوت کرد و خود را از یاران محمد و از داعیان او شمرد. کلماتی مسجع بر زبان میراند و علومی باطل را اظهار میکرد و چون محمدبنحنفیه ازقضیه ویمطلع شد، ازاو بیزاری جست. اما مردم به دو دلیل به او گرویدند: یکیآنکه ویمنتسببه محمد ابنحنفیه بود و دیگر آنکه به خونخواهی امامحسین علیه السلام ، قاتلانویرامجازاتکرد. (الملل والنحل، ج 1، ص 148 - 147.)برخی نوشتهاند: محمدبن حنفیه، حکومت عراق را به مختار داد تا از قاتلان حسین علیه السلام انتقام بگیرد و او بود که مختار را «کیسان» نامید؛ از این رو کیسانیه را مختاریه هم مینامند. (فرقالشیعه، ص 26.)6. هاشمیه، پیروان ابوهاشم عبدالله بن محمد حنفیه هستند. اینان مرگ محمدبن حنفیه را باور کردند و پس از وی، به امامت فرزند او ابوهاشم معتقد شده و گفتند: محمد همه اسرار را به ابوهاشم منتقل کرده است. (الملل والنحل، ج 1، ص 151 - 150.)برخی نوشتهاند: عدهای از فرقههای غالیان، مانند سپید جامگان خراسان - که پیروان مقنع بودند - و فرق خرمدینیه و خرمیه از کیسانیه پیدا شدند. (فرق الشیعه، 35.)شماری از کیسانیه پس از مرگ محمدبن حنفیه، به امامت علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام اعتقاد پیدا نموده و مستبصر شدند. (مقالات الاسلامیین، ص 23.)از آن جمله میتوان سید اسماعیل حمْیری را نام برد که نخست کیسانی مذهب بود، اما بعدا مستبصر شده و به امام سجاد علیه السلام پیوست.
البته بعضی از مفسرین تاریخ کلمه کیسان را بر مصداقش یک تعبیر می دانند و اسم حقیقی او را چیز دیگری می دانند!
برچسب: فرقه های ضاله . انحراف های دینی . انحرافهای دینی . کیسانیه . شاگرد محمدبن حنیفه . محمد بن حنیفه . کیسان . مختار . کیسان در قیام مختار . ابوکرب ضریر . مختار از خوارج بود . طرفداران زبیر . هاشمیه . هاشمیون . کوه رضویه . عبدالله بن مروان . عبد الله بن مروان . کیسانیان
با مطالب جدید بروزم
خوشحال میشم اگه سر بزنید و نظرتون رو در مورد اونها بگید