مقتدای مسیح

کشکولی از مطالب دینی

مقتدای مسیح

کشکولی از مطالب دینی

"مقتدای مسیح" صفت حضرت مهدی روحی له الفداه می باشد به معنای کسی که مسیح بر او اقتدا می کند. وبگاه مقتدای مسیح با محور تلنگری به قدر وسع خود راه اندازی شده است. ان شاء الله به امضاء حضرت مزین گردد.

تبلیغات

دانستنی های مهدویت-کیسانیه

دوشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۰، ۰۶:۱۵ ق.ظ

کیسانیه

  یکی از فرقه‏هایی که در مباحث انحراف در مهدویت از آن یاد شده «کیسانیه» است. در مورد علت نام‏گذاری این فرقه به کیسانیه، اختلاف نظر هست؛ برخی نوشته‏اند: اینان پیروان کیسان مولی امیرالمومنین علیه السلام هستند. کیسان شاگرد محمدبن حنفیه بود، اما از امام حسن و امام حسین‏علیهما السلام و از محمد علوم مختلف - از جمله علم تاویل و باطن و علم آفاق و انفس - آموخت و سپس به امامت محمد قایل شد و برای محمد مراتب و درجاتی دانست که خارج از حد وی بود. (شهرستانی، الملل والنحل، ج 1، ص 147.)برخی نوشته‏اند: کیسانیه پیروان مختار بن ابی عبیده ثقفی هستند؛ زیرا مختار ملقب به کیسان بود، از این رو کیسانیه خوانده شده‏اند. شماری هم نوشته‏اند: فرمانده پلیس (شرطه) مختار، کیسان نام داشت و مکنی به ابوعمران بود. و او در اعمال خود بسیار افراط می‏کرد و محمد را وصی حضرت علی علیه السلام می‏دانست و مختار را نایب او معرفی می‏کرد! او معتقد بود که جبرییل بر مختار وحی می‏آورد: (فرق‏الشیعه‏24 - 23.)عقاید مشترک کیسانیه. تمام فرق کیسانیه، دارای عقایدی مشترک هستند که عبارت است از: اعتقاد به امامت محمدبن حنفیه فرزند علی‏بن ابی‏طالب علیه السلام ، عقیده به مساله بدا، اعتقاد به تناسخ و حلول، اعتقاد به رجعت و اعتقاد به نوعی غلو درحق ایمه علیهم السلام و پیشوایان خویش. غیر از این‏ها هر یک از این فرقه‏ها دارای اعتقادی خاص نیز هستند که ذیل هر فرقه به‏آن اشاره خواهد شد. کیسانیه پس از درگذشت محمدبن حنفیه، به دو شعبه تقسیم شدند: دسته‏ای مرگ محمد را انکار کردند و گفتند: وی نمرده و نمی‏میرد و زنده است؛ اما غایب شده و در کوه رضوی (کوه رضوی) پنهان است تا روزی که به او امر شود و ظهور کند. این دسته، وی را همان امام منتظر می‏دانند؛ از این رو هیچ کس را پس از وی امام نمی‏دانند! گروه دیگر مرگ محمد را باور کرده و پس از وی ابوهاشم عبدالله بن محمد را به امامت برگزیدند و اعتقاد به حلول روح محمد در ابوهاشم پیدا نمودند. مهم‏ترین‏فرق‏کیسانیه عبارت‏است‏از: 1. فرقه‏ای که اعتقاد دارند حضرت علی علیه السلام به امامت محمد فرزند خود تصریح کرده و او را به جانشینی خود انتخاب نموده است. اینان معتقدند: در جنگ جمل امام علی علیه السلام پرچم جنگ را به محمد سپرد؛ (مقالات الاسلامیین، ص 18.) در حالی که برادرانش حسن و حسین‏علیهما السلام نیز در آن جنگ بودند. (اشعری، المقالات والفرق، ص 21.) از این جهت او را جانشین بلافصل حضرت علی علیه السلام می‏دانند. 2. فرقه دوم معتقدند: محمد پس از برادرانش حسن و حسین‏علیهما السلام به امامت رسید؛ زیرا حسین در موقع خروج از مدینه محمد را به عنوان وصی و جانشین خود انتخاب کرد. (الفرق بین الفرق، ص 20 - 19.)3. برخی معتقدند: محمد همان امام مهدی علیه السلام است و هیچ کس از اهل بیت علی علیه السلام نباید با او مخالفت کند. حتی حسن و حسین‏علیهما السلام نیز با اجازه او، صلح و یا جنگ کردند؛ وگرنه هلاک می‏شدند! او زنده است و در کوه رضوی پنهان است و سبب غیبت او از خلق را خدا می‏داند. (ر.ک: الفرق بین الفرق، ص 27. )اینان به نام «کربیه»، پیروان ابوکرب ضریر می‏باشند. 4. برخی دیگر معتقدند: چون محمدبن حنفیه تسلیم عبدالملک بن مروان شد و با او بیعت کرد و نیز با ابن زبیر نیز بیعت کرد، از این رو در کوه رضوی زندانی است و شکنجه می‏بیند. 5. مختاریه، پیروان مختاربن ابی عبیده ثقفی، هستند برخی نوشته‏اند: مختار نخست از خوارج بود؛ سپس از طرفداران زبیر گردید. پس از آن شیعه شد و سپس کیسانی گردید و قایل به امامت محمدبن حنفیه شد. او مردم را به سوی او دعوت کرد و خود را از یاران محمد و از داعیان او شمرد. کلماتی مسجع بر زبان می‏راند و علومی باطل را اظهار می‏کرد و چون محمدبن‏حنفیه ازقضیه وی‏مطلع شد، ازاو بیزاری جست. اما مردم به دو دلیل به او گرویدند: یکی‏آنکه وی‏منتسب‏به محمد ابن‏حنفیه بود و دیگر آنکه به خونخواهی امام‏حسین علیه السلام ، قاتلان‏وی‏رامجازات‏کرد. (الملل والنحل، ج 1، ص 148 - 147.)برخی نوشته‏اند: محمدبن حنفیه، حکومت عراق را به مختار داد تا از قاتلان حسین علیه السلام انتقام بگیرد و او بود که مختار را «کیسان» نامید؛ از این رو کیسانیه را مختاریه هم می‏نامند. (فرق‏الشیعه، ص 26.)6. هاشمیه، پیروان ابوهاشم عبدالله بن محمد حنفیه هستند. اینان مرگ محمدبن حنفیه را باور کردند و پس از وی، به امامت فرزند او ابوهاشم معتقد شده و گفتند: محمد همه اسرار را به ابوهاشم منتقل کرده است. (الملل والنحل، ج 1، ص 151 - 150.)برخی نوشته‏اند: عده‏ای از فرقه‏های غالیان، مانند سپید جامگان خراسان - که پیروان مقنع بودند - و فرق خرمدینیه و خرمیه از کیسانیه پیدا شدند. (فرق الشیعه، 35.)شماری از کیسانیه پس از مرگ محمدبن حنفیه، به امامت علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام اعتقاد پیدا نموده و مستبصر شدند. (مقالات الاسلامیین، ص 23.)از آن جمله می‏توان سید اسماعیل حمْیری را نام برد که نخست کیسانی مذهب بود، اما بعدا مستبصر شده و به امام سجاد علیه السلام پیوست.

البته بعضی از مفسرین تاریخ کلمه کیسان را بر مصداقش یک تعبیر می دانند و اسم حقیقی او را چیز دیگری می دانند!

برچسب: فرقه های ضاله . انحراف های دینی . انحرافهای دینی . کیسانیه . شاگرد محمدبن حنیفه . محمد بن حنیفه . کیسان . مختار . کیسان در قیام مختار . ابوکرب ضریر . مختار از خوارج بود . طرفداران زبیر . هاشمیه . هاشمیون . کوه رضویه . عبدالله بن مروان . عبد الله بن مروان . کیسانیان

  • عمار سبزواری

امام زمان

حضرت مهدی

کیسانیه

نظرات (۲)

با سلام
با مطالب جدید بروزم
خوشحال میشم اگه سر بزنید و نظرتون رو در مورد اونها بگید
سلام
شما وبلاگ نویس عزیز میتونی فقط با یک کارت شارژ هزار تومنی همراه اول واسه خودت و وبلاگت یه لوگوی خوشگل داشته باشی
واسه اطلاعات بیشتر ودبدن سایر لوگوها میتونی بیای توی وبلاگم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی