فلسفه لعن
فلسفه لعن
امام سجاد (علیه السلام) فرمود:
«من لعن الجبت و طاغوت لعنة واحده کتب الله له سبعین الف الف حسنه محی عنه سبعین الف الف حسنه و رفع له سبعین الف الف درجه و من امسی یلعنهما لعنه واحده کتب له مثل ذلک »
کسی که یکبار لعنت خدا کند جبت و طاغوت (عمر و ابی بکر لعنت الله علیهما) را خداوند تعالی هفتاد هزار هزار حسنه برای او می نویسد و 70 هزار هزار گناه از پرونده اعمالش پاک می کند و 70 هزار هزار درجه بر درجات او می افزاید و هر آنکس که عصر کند در حالی که آن دو را لعنت کند همین ها برای او نوشته می شود. ابو حمزه ثمالی گفت:بعد از شهادت حضرت علی بن الحسین (علیه السلام) خدمت مولایم امام باقر (علیه السلام) رسیدم و این حدیث را به محضرشان عرضه داشتم حضرت فرمودند: بله این چنین است یا ثمالی . آیا دوست داری اضافه تر بگویم؟ عرض کردم بله یا مولای.پس فرمودند : کسی که یکبار لعنت کند آنها را در صبح تا عصر گناهی بر وی نوشته نشود و کسی که در عصر لعن کند این دو را گناهی برای او از شب تا صبح نوشته نمی شود و ابوحمزه گوید بعد از شهادت امام باقر (علیه السلام ) به محضر مقدس امام صادق(علیه السلام) رسیدم و حدیث پدر و جد مکرمش را خدمتش عرضه داشتم پس فرمود: یا ابو حمزه مطلب حق است، پس فرمود برای لعنت کننده بالا می برد یک هزار هزار درجه سپس فرمود: ان الله واسع کریم. (شفاء الصدور فی شرح زیارت عاشورا ذیل فراز اللهم خص انت اول ظالم بلعن منی) ...
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ):
من تاثم ان یلعن من یلعنه الله فعلیه لعنة الله ...
یعنی: کسی که احساس گناه کند از لعن کردن شخصی که خدا او را لعنت کرده پس لعنت خدا
بر او باد.۱
قال الصادق (علیه السلام ): نحن معاشر بنی هاشم نامر کبارنا و صغارنا بسبهما و البرائة منهما
یعنی: ما بنی هاشم بزرگ و کوچک خود را امر می کنیم به ناسزا گفتن به ابی بکر و عمر (لعنت الله علیهما) و بیزاری جستن از این دو ... 2
شیخ ابوالحسن مرندی از شیخ حر عاملی(صاحب وسائل الشیعه) نقل نموده که:
امیرالمومنین (علیه السلام) در حال طواف کعبه بود مردی پرده خانه کعیه را گرفته و صلوات بر محمد و آل محمد می فرستاد. حضرت بر او سلام نمود. دفعه دوم حضرت او را دیدند ولی سلام نکردند. آن مرد عرض کرد یا امیرالمومنین چرا این بار به من سلام ننمودید ؟ حضرت فرمود: نخواستم تو را از ذکر لعن که این بار می گفتی باز دارم. چرا که لعن از صلوات بر محمد و آل محمد بالاتر است . 3
در روایت دیگرآمده است : مرد خیاطی دو پیراهن نزد امام صادق (علیه السلام ) آورد و عرض کرد : من هنگام دوختن یکی از این دو پیراهن صلوات بر محمد و آل محمد می فرستادم و هنگام دوختن دیگری لعن بر دشمنان محمد و آل محمد می فرستادم. شما کدامیک را اختیار می نمایید؟ امام صادق (علیه السلام) پیراهنی را که با ذکر لعن دوخته شده بود انتخاب نمود و فرمود: من این پیراهن را بیشتر دوست دارم.4
امام صادق (علیه السلام ) بعد از هر نماز واجب چهار نامرد و چهار زن را لعن می فرمود: عمر، ابابکر، عثمان ، معاویه، عایشه، هند، حفصه، ام حکم خواهر معاویه. 5
امیر المومنین (علیه السلام) فرمود: و الله اگر این امت روی خاک بایستند با پای برهنه در حالی که بر سر خود خاکستر ریخته باشند و گریه و زاری کنند و لعنت بر کسانی کنند (عمر و ابابکر لعنة الله علیهما) که آنها را گمراه کرده اند و راه خدا را بسته اند و مردم را به سوی جهنم خوانده اند و ... باز این امت در لعن و بیزاری تقصیر دارند. 6
بصائر الدرجات صفار جزء 10 باب 14 روایات متعددی است که عوالمی هست که عدد آنها بیش از تعداد جن و انس است و اهالی آن عوالم تماما لعنت می کنند اولی و دومی را .7
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) : ... ان من عظیم ما یتقرب به خیار املاک الحجب و سماوات اصلاة علی محبینا اهل البیت و اللعن لشانئینا.
یعنی: نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ... بدرستیکه بالاترین چیزی که باعث تقرب به خداوند تعالی می شود برای بهترین ملائکه حجب و سماوات درود بر محبین اهل بیت و لعن بر دشمنان اهل بیت است.
.
1 - رجال کشی ج 2 ص 811 رقم 1012
2- رجال کشی ص 135 بحار ج 47 ص 323 ح 17
3- مجمع النورین و ملتقی البحرذین ص 208
4- اماره الولایه ص 51 و تعلیقه شفاء الصدور ج 2 ص 48
5- تهذیب ج 2 ص 321 کافی ج 3 ص 342 بحار ج 30 ص 397 از تهذیب و ...
6- بحار ج 30 ص 126 از اسرار آل محمد صلی الله علیه و اله وسلم
7- تفسیر الامام ص 295 بحار ج 65 چ بیروت ص 37 ح 79