شیطان پرستی از ابتدا تا کنون (قسمت اول یزیدیان)
|
شیطان پرستی از ابتدا تا کنون (قسمت اول یزیدیان)
دانستنی های شیطان پرستی:
الف : شیطان پرستان قدیم ( یزیدیان)
عقائدشان مشتمل بر 4 مذهب است. ( زرتشت - یهود - مسیحیت – اسلام)
ب: شیطان پرستان جدید :
1- معمولا اعضای ای فرقه ها: دلبسته تر ؛ پای بندتر؛ متعصب تر، از کسانی هستند که به ادیان رسمی معتقدند.
2- عضویت در این گروه ها در جامعه ؛ غیر مآنوس و غیر طبیعی است.
3- وجود رهبر مورد پذیرش و غیر معتقد به دین سنتی که تمام جوانب زندگی مریدان اعم از غذا؛ مسکن ؛ همسر؛ لباس وحتی حق حیات را تعیین می کند .
4- ادعا دارند که دسترسی به حقیقت بهتر و بیشتر از ادیان گذشته دارند.
5- تفاوت روشن بین ما (مسلمانان) و شیطان پرستان این است که آنان خودشان را خوب و الهی می دانند و ما را به طور هماهنگ بد و شیطانی می دانند.
6- مدعی هستند که راهی سریع و مرحله بندی شده و قابل اجرا برای رسیدن به حقیقت دارند.
عوامل جذب به این فرقه ها:
برخی از جوانان و افراد دیگر به علل مختلف مانند:
الف: مشکلات خانوادگی .
ب: کمبود محبت
پ: عدم اطلاع کافی از آموزه های اصیل دین اسلام
ت: نارسایی ها واسیب های اجتماعی وفرهنگی
ث: مشکلات سیاسی
به آیین های جدید گرایش پیدا میکنند.
6- نشریاتی که بطور مخفی و بی سر و صدا فعالیت و تبلیغ می کنند مانند:
الف: راجینش یا اوشو .
ب: ساتیا سای بابا .
پ: خوزه سیلوا .
ت: پپائولو کوئیلو.
ث: رام الله .
ج: مِهِربابا.
چ: اِکِنکار
7- گسترش کلاس های خصوصی ونیمه خصوصی برای تحول معنوی وشستشوی مغزی
با موضوعاتی جذاب مانند:
الف: ارامش
ب: روحیه شاد
ت: ارتباط موثر
ث: موفقیت شغلی
ج: موفقیت مال و اجتماعی
چ: انرژی درمانی
ح: مدیتیشِن
خ: یوگا
د: تمرکز و مراقبه
ذ: تسلط برخویشتن در 10 روز
ر: مراقبه در 20 جلسه .
جالب این است که اساتید در این کلاس ها به ابتدایی ترین دستورهای دینی و اخلاقی عامل نیستند ولی شاگردان انان سخنان استاد را مثل وحی منزل می پذیرند.
ضررهای فرقه گرایی و شیطان پرستی :
1- تعدد و تکثر ادیان جدید وافزایش پیروان آن ها موجب کاهش اعضاء و تضعیف جبهه دین حق میشود.
2- ضرررساندن به امنیت جامعه
3- ضرررساندن به امنیت اقتصاد
4- ضرررساندن به امنیت فرهنگی
5- ضرررساندن به امنیت اخلاقی
6- توسعه فحشاء و اعتیاد .
7- ضرررساندن به امنیت اعتقادی و مذهبی
8- افزایش خودکشی.
9- افزایش خشونت وتقابل گروه ها.
10- ترور و آدم کشی .
11- خودکشی های دستجمعی
12- کاهش امنیت واستحکام خانواده ها
13- جداسازی جوانان از خانواده هاشون .
14- ایجاد جنگ و جدال و رودرویی جوانان با والدین خود.
15- بی میلی به ازدواج رسمی و تشکیل خانوادگی
16- ایجاد میل برای ازدواج با فرقه های شیطان پرستی.
17- ضررهای جسمی وروحی به افراد از راه ترویج زهد افراطی و شستشوی مغزی .
18- رژیم های غذایی خاص .ومن دراوردی
19- استفاده از الکل و ترویج شاربخواری
20- استفاده از قرص های اکستازی و نیروزا و روانگردان .
21- تغییرظواهر ورفتارهای افراد.
22- استفاده از ابزارها ولباس ها ومدل هایی که توسط از این گروهها به صورت نماد و سبک ارائه میشود.
راه های مبارزه و مقابله با این امواج چیست؟
اولین گام : شناخت دقیق این فرقه ها از راه تهیه گزارش ها از کمیت و کیفیت رشد ان ها و شناخت عضوگیری وتبلیغات و شعارها واموزه ها انان در خفا و ظاهر است .
دومین گام : تحلیل یافته ها و شمارش نقاط ضعف وقوت ها ویافتن معادل وبرابر آموزه های مثبت آنان در میان مفاهیم غنی دین اسلام است.
سومین گام : بسط و ارائه آن نقاط مثبت ونشان دادن ضعف وزشتی نقاط منفی است. مشکلات ؛ خلاها ونقص های نسل جدید را باید با استفاده ازشیوه ها و ابزارهای روز برطرف کرد تا بایک برنامه ریزی اساسی و منسجم زمینه های هدایت ودوری از گمراهی جوانان را فراهم نمود.
معرفی یزیدیان قدیم یا شیطان پرستان امروز:
کوه سنجار به طول 60مایل وارتفاع حدود 4914 پا در دل صحراء درفاصله 80کیلومتری غرب شهر موصل عراق است .
دامنه کوه محل اصلی زندگی یزیدیان یا شیطان پرستان قدیمی است . ( سنجار به ترکی به معنای عقاب یا باز شکاری است . سنجار از سنجر گرفته شده )
رئیس و فرقه این طائقه :
شیخ شرف الدین ابوالفضائلی بن مسافر بن اسماعیل بن موسی بن عمران بن حسن به مروان است.
او مرشد طریقه صوفیه معروف به فرقه عدوانیه که در سال 467 ه ق در روستای بیت فار در جنوب بعلبک لبنان به دنیا امده و معاصر و دوست عبدالقادر گیلانی موسس طریقه صوفیه قادریه است .
او در روستای لالش در 36 مایلی شمال شرقی موصل به گوشه نشینی و ریاضت پرداخت . او به فضل و زهد معروف بود ودر حدود سال 557 ه ق در سن 90 سالگی در گذشت و در هکاریه در منطقه کردستان عراق ونزدیک به موصل در خانقاه خودش دفن شد .
شیخ عبدالقادر گیلانی در وصف او می گوید : اگر مقام پیامبری با تلاش و مجاهدت بدست می امد ؛ عدی بن مسافر ان را بدست می آورد.
عقائد شیخ عدی بن مسافر:
شاگردانش را از سواد و کسب علم نهی می کرد و اجازه نمیداد کسی به کتاب نزدیک شود . ولذا اکثر یزیدیان بی سواد هستند وعقائد انان سینه به سینه منتقل میشود .
به همین دلیل ( بی سوادی وانتقال سینه به سینه )
1- عقائد انها مخفی ماند
2- برخی از اندیشه های انان تغییر پیدا کرد.
الف : بعداز مرگ عدی ؛ این فرقه به انحرافات بیشتری دچار شد و جانشینان او نیمچه خدایانی شدند که دراساطیر یزیدیه نام انان به همراه فرشتگان و ملک طاووس در افرینش جهان برده شده است.
ب: انان پس از اینکه به ظاهر مسلمان شدند معتقد به امامت یزید و سپس به الوهیت او هستند .
وشیخ عدی را از بالاترین رتبه خدایی بعداز یزید می دانند.
پ: اعتقادات یزیدیان مشتمل بر اعتقادات یهودی ؛ مسیحی ؛ عقائد کهن مثل زرتشت؛ اسلام است .
ث: یزیدیان گرچه اکثر کرد هستند اما درمیانترک ها و عرب ها و هندی ها نیز وجود دارند.
ج: دوکتاب مقدس دارند 1- جلوه 2- مصحف رَش کردی شمالی است .
( نامگذاری این طائفه به کردیزیدی از کلمه ایزد است که اصلش فارسی است و معنای ان آفریننده عبادت و ایجاد کننده پرستش است و آن اطلاق می شود بر فرشتگانی که میان خدا و آدمی واسطه اند ویزیدی ها اعتقاد دارند که ایشان از پیروان آن فرشتگانند ازاینرو یزیدی خوانده اند یعنی ایزدی . یزید یعنی ایزد )
عقائد یزیدیان :
1- یزیدیان لباس آبی نمیپوشند وانرا حرام میدانند.
2- لبا س سفید لباس اهل بهشت می دانند .ولذا از این رنگ بیشتر استفاده می کنند
3- ( رهبر انها غالبا لباس سیاه می پوشد)
4- مردها خرقه ای از پشم سیاه روی پیراهن می پوشند که انرا مقدس میدانند.
5- انها شغل خاصی ندارند ولی اکثر به کشاورزی و دام پروری اشتغال دارند .
6- تقویم انها شمسی وآغاز سال انها روز چهارشنبه هفته اول ماه آوریل است .
7- در شب چهارشنبه قربانی میکنند و انرا می پزند وباید تا سپیده دم صبح انرا بخورند .
8- کردهای یزیدی زبان کردی را زبان خدا وانبیاء
می دانند و آن را مقدس می شمارند.
اصول اعتقادی و آداب و احکام یزیدیان به صورت فشرده به شرح زیر است:
اعتقادات مذهبی :
1- اعتقاد به خدای یگانه وناظم آسمان ها و زمین و آفرینش هفت فرشته برای یاری خداوند .
2- خلق عزرائیل یا ملک طاووس در روز یکشنبه
3- دردائیل یا شیخ حسن روز دوشنبه
4- اسرافیل یا شیخ شمس الدین روز سه شنبه
5- میکائیل یا شیخ ابوبکر روز چهارشنبه .
6- جبرائیل یا شیخ سجادین در روز پنج شنبه
7- شمنائیل یا شیخ ناصرالدین در روز جمعه
8- مَلک نورائیل یا شیخ فخرالدین روز شنبه . خداوند به کمک این شیوخ جهان را افرید و سپس با کشتی آمد به روستای لالش و زمین و آسمان را به صورت کنونی در اورد .
9- ادم و حوا را خداوند خلق کرد وکار آن ها را به مَلَک طاووس سپرد و به وسیله شیطان ان ها را از بهشت بیرون کرد .
10- یزیدیان همگی از نسل حضرت آدم هستند و بقیه بشر از نسل مشترک آدم و حوا. لذا ازدواج و اختلاط با فرزندان آدم و حواّ را جایز نمیدانندچون آدم و فرزندانش از آتش جهنم رهایی یافته اند .
11- دشنام و نفرین به شیطان را حرام میدانند و شیطان را اله می پندارند و همه فرشتگانی که به آدم سجده کردند را مشرک می دانند مگر ابلیس که سجده نکرد.
12- ما جز خدای عالمیان مَلَک طاووس را از آن رو گرامی میداریم که او منشا همه پلیدی هاست و باید او راراضی نگه داریم تا از انتقام او خلاص شویم وبه سعادت دنیا و اخرت برسیم.
13- خداوند عاقبت با ملک طاووس آشتی می کند و لعن کنندگان اوهلاک خواهند شد.
14- برای ملک طاووس شمائیلی کشیده اند و انرا زیارت می کنند و زیارت شمائیل او را زیارت خود ملک طاووس میدانند و این زیارت را موجب پاکی از گناهان و قبولی عبادات می دانند.
15- به دو طوفان معتقدند 1- طوفان نوح با جزئیاتی خاص . 2- طوفانی که می اید و دشمنان یزیدیان را هلاک می کند
16- به تاسخ و حلول روح در مکان معین و انتقال روح از کالبدهای پست به عالی بر اساس استحقاق و یا لطف معتقدند.
تکالیف یزیدیان :
1- اولین تکلیف انان کتمان عقائد خویش است .
2- ارکان دیانت یزیدیان چهار عمل است : نماز و روزه زکات و حج .
3- روزه خصوصی و روزه عمومی :
روزه خصوصی : 80 روز است . نیمی از ان را در بیستم ماه دسامبرشرقی و نیم دیگررا دربیستم ماه جولای شرقی اغاز می کنند.
روزه عمومی : سه روز روزه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه اول ماه دسامبر یعنی کوتاه ترین روزهای سال ( ایام زمستان خودمون )
4- نماز به این کیفیت :
هنگام طلوع خورشید از خواب برخاسته و پابرهنه رو به خورشید می ایستند و چهار بار سجده می کنند. و دعای مخصوصی را به زبان عربی ؛ کردی و فارسی می خوانند.
5- مراسم حج : 18روز طول میکشد.
الف: یزیدیان مرقد شیخ عدی ( نزدیک موصل عراق) را کعبه خودشان می دانند .
ب: مراسم خودشان را در روز 15 ماه سپتامبر شرقی ( مطابق روز28 سپتامیر غربی)( نیمه دوم شهریور) آغاز میکنندودرروز 20 سپتامبر شرقی ( مطابق با سوم اکتبرغربی) ( اوایل مهر) تمام میکنند.
پ: برهریزیدی در هرسنی که باشد واجب است سالی یک بار حج انجام دهد.
ت: شراب می خورند وشادی میکنند.
ث: باید درحضور تصویر ملک طاووس هدیه ای بدهند ویا مبلغی را برای کمک به عبادتکده خود به شیوخشان و روحانیونشان می پردازند.
ج: قوال ها: ( روحانیون) با خاک مرقد شیخ قرص هایی درست کرده و می فروشند . این قرص ها برای تبرک و حفظ سلامتی جسم وجان و خوردن هنگام مریضی مفید است .
6- زکات :
برهر یزیدی دادن زکات واجب است . که یکدهم محصول خود را به شیخ و نصف سهم شیخ را به پیر و نصف سهم پیر را به مربی و سه چهارم سهم مربی را به فقیر و یک چهارم سهم را به کوچک ( طبیب در عبادتکه شیخ عدی است) بپردازد . علاوه براین مالیات های دیگری نیز هست
7- ازدواج :
عقد با تقسیم یک نان از خانه پیشوایان دین بین عروس وداماد و خوردن آن دومحقق می شود . طلاق نیز با پرتاب یک سنگ ریزه از طرف شوهر به سوی زن انجام میشود .
8- مراسم کفن و دفن :
آنها شبیه مسیحیان یا مسلمانان میت دفن میکنند.
9- آداب ورسوم:
1- پوشیدن لباس آبی حرام است.
2- برخی از درختان بزرگ قدیمی را تقدیس می کنندوباپارچه انرا می پوشانند یا رنگ میزنند.
3- اگر کودکی ابله یا حصبه گرفت از خاک قبر عدی در اب حل می کنند و به او میدهند و بدن کودک را با گل آن خاک می پوشانند تا شفا یابد .
4- رعد و برق و ابر و آتش و خورشید و ماه و ستارگان را گرامی می دارند و به نان و چراغ احترام ویژه می گذارند.
5- کرافه ( یعنی برادرخواندگی) را مقدس میدارند. نحوه ان به اینگونه است که طفل را در هنگام ختنه کردن در دامان آن شخص میگذارند واگر قطره خونی چکید آن شخص کریف کودک ( برادرخوانده) او وحامی خواهد بود.
6- لباس پشمینه می پوشند و از خاک و سنگ بستر می سازند.
7- ختنه کردن قبل از ازدواج واجب است .
8- غسل تعمیید دارند که در رودخانه (شمس) انجام میدهند و کفن های خود را در این رودخانه می شویند.
9- آموختن سواد حرام است . سزایی آن در دنیا قتل و در آخرت غذاب است . آموختن عربی ممنوع است .فقط یک نفر ازنسل شیخ عدی حق دارد عربی و قرآن یاد بگیرد ولی باید نام شیطان را از نسخه قران پاک کند چرا که کسی حق ندارد نام شیطان را به زبان بیاورد .
10- نماز جماعت حرام است.
11- آب دهان انداختن توهین به ملک طاووس وحرام است.
12- پس از غسل ؛ در حالت ایستادع حرام است که شلوار به پاکنند.
13- قضای حاجت در مستراح حرام است ونیز حمام کردن زیرسقف حرام است.
14- گوشت خوک و تمام ماهی ها و گوشت آهو حرام است .خروس نیز بر مشایخ و رهبران حرام است.
15- کاهو ؛ کلم پیچ ؛ لوبیا ؛ وکدو حرام است.
16- خوردن اب از مشک وکوزه ای که بق بق کند حرام است .
17- تراشیدن و چیدن سبیل حرام است؛ ریش تراشیدن بهتر است ولی بای رهبران دینی ممنوع است.
18- شرکت در نماز جماعت مسلمانان حرام است.
19- استفاده از اسب برای باربری حرام است.
20- کوتاه کردن ناخن حرام است.
21- غسل جنابت حرام است.
22- بعداز قضای حاجت ؛ طهارت و استنجا جایز نیست .
23- در حضور غیر یزیدی وبا تیغ آن ؛ تراشیدن ریش ممنوع است .
24- ترک وطن بیش از یکسال حرام و موجب جدایی زن از شوهر می شود.
25- نگاه به زن غیر یزیدی و شوخی با ان حرام است.
26- ازدواج وخانه سازی در ماه آوریل ممنوع است.
27- خبر دادن دیگران از دوکتاب مقدس یزیدیان ( رش،جلوه) حرام است.
28- گوشت ذبح شده دیگران وآشامیدن از ظرف اب دیگران ممنوع است .
البته نسل جدید و تحصیل کرده انان یا مسلمان میشوند ویا ترک دین می کنند و این قوانین را قبول ندارند .
10- ریاست دینی و دنیوی یزیدیان :
ریاست دنیوی و سیاسی طایفه بر عهده امیر است که وکیل شیخ عدی شمرده می شود. از طرف طایفه انتخاب میشود و باید از نسل خاندان حاکم باشد . امیرمعصوم و غیر مسئول است ومیگویند جزیی از خداوند در او حلول کرده و حق فرمانروایی مطلق بر رعیت دارد . امیرواجب الاطاعه است و کسی جرئت و حق تغییر دادن یا عزل اورا ندارد.
ریاست دینی و روحانیت در میان یزیدیان 7طبقه ودسته است:
1- باب شیخ که رئیس دینی طائفه واز نسل شیخ فخرالدین است ( حلال و حرام و تقدیم و تأخر و وظایف دینی و برخی امور دیگر به دست اوست )
2- شیخ : اصل و نسب مشایخ به یزیدبن معاویه می رسد . جزیی از خدا دران ها حلول کرده و لذا می توانند در شئون عالم دخالت کنند. مقام ا ارثی است و هرشیخی در درمان بیماری معینی و دفع بلدی معین تخصص دارد .( مسئولیت آمرزش گناهان مریدان ودفن آن ها بر عهده اوست )
3- پیر: یا کهنسال که اجازه برپایی مراسم ازدواج و تدوین پیمان ها و رفت و آمد به روستاها به او داده شده است . منصب آن ها نیز ارثی است .
4- فقیر: یا افراد پارسا که ترک دنیا کرده اند .ورود به این گروه آزاد است ولی معمولا وراثتی است .در غیبت شیخ کارهای او را انجام میدهد و به کودکان علوم دینی می اموزد.
5- قوال : یا افرادی که سرودهای دینی می خوانند . صدقات و نذورات را از روستاها جمع می کنند . زیارت گاه ها راتمییز میکنند. حافظان رسمی کتاب مقدس یزیدیان بوده و اخیرا تنها کسانی بودند که اجازه خواندن و نوشتن داشتند.
6- کوچک: بالاترین رده دیانت یزیدی است که به منزله پیامبر هستند و کار طبیب را هم انجام میدهند . رسیدگی به زائران شیخ عدی ؛ تجهییز میت ؛ کشف عاقبت میت و ارتباط با عالم غیب از جمله وظائف ان هاشت.
7- مرید: که عامه مردم هستند وبی چون و چرا از رهبران دینی اطاعت می کنند و دخالت در امور دینی را روانیمدارند.
یزیدیان سنجق ها( پرچم ها) یی دارند که آن ها را علامت 7ملکی که در خلق عالم شرکت داشته اند می دانند.( سنجق ان ها مانند مجسمه ای از شکل ملک طاووس است که به ستونی می چسبانند همانند ستون شمعدان )
هرمنطقه ای سنجق( پرچم) خاصی دارد که معوملا قوال ها به همراه پرچم خاص هر منطقه ای برای جمع اوری نذورات و صدقات و هدایای مردمی وارد منطقه می شوند.واین کار سالی چندبار تکرار میشود.
یزیدیان گرایش زیادی به رقص واواز دارند.
طواف های متعددی دارند که مهمترین طواف ها . طواف به دور قبر شیخ عدی می باشد.
اشکالات این فرقه ضاله و منحرف چیست؟
1- آیین یزیدیان یا ایزدیان یا فرقه عدوانیه یا عدویه وشیطان پرستان دارای اصل و اساس روشنی نیست . زمان پیدایش ؛ موسس ؛ نام دقیق ؛ پیشینه ودین اصلی و قدیمی ان ها معلوم نیست جایگاه ونقش یزید دقیقا معلوم نیست . یزید مورد احترام انان آیا در اصل یزیدبن معاویه لعنه اله علیه است یا یزیدبن انیسه از خوارج نهروان یا فرد دیگری است . مشخص نیست.
2- این فرقه یک اندیشه التقاطی و غیر منسجم دارد . اسماعیل بیک چول ؛ یکی از امرای یزید یه ؛تاثیر ادیان دیگر بر عقاید قوم خود را چنین خلاصه میکند:
آنان روزه و نصیحت و غسل تعمیید را از مسیحیان گرفته اند.
فهم را از مسلمانان .
سجود را از دوگانه پرستان .
مخالفت را از شیعیان
سربریدن اشخاص را از سنی های سلفی و خوارج و جاهلیت .
بخشیدن گناه کار ا از شیوخ و شاهزادگان گرفته اند. ( کتاب اسماعیل بیک چول : الیزیدیه قدیما و حدیثا ص 94 - یا کتاب یزیدیان یا شیطان پرستان از اقای محمد تونجی ص 79 الی 80)
3- باور آن ها به خداوند یگانه از یک سو و توجه فراوان به ملک طاووس یا شیطان و بعداربابان دیگر . واز سوی دیگر واحترام به خورشید وماه و دیگر امور طبیعی است ؛ رگه هایی از شرک و تاثیر ایین های ثنوی را بران ها نشان میدهد والبته شرک چه در خالقیت وچه درربوبیت و چه شئون دیگر عقلا مردود است.
4- مرکزی ترین نقطه انحرافی در این ایین بحث شیطان است . شیطان ایا عصیان امر خدا وند را کرد یا نه ؟ اگر عاصی است احترام به او با تکریم خداوند جمع نمی شود.اگر سجده ملائکه بر آدم شرک است چنان که می گویید آیا می توان پذیرفت که خداوند دستور به شرک داده ؟؟
اگر شیطان اولین موحد است و عاصی نیست پس چرا میگوئید ما به او احترام یم گذاریم تا از شرّ او در امان باشیم .!
یا می گوئید نهایتا خداوند شیطان را خواهد بخشید وبا او آشتی خواهد کرد ؟! به علاوه در اکثر امور نظام عالم و کارها را به ملک طاووس که همان شیطان است واگزار کرده اید ؟ گویا خداوند یگانه در حال استراحت و چرت و خواب بسرمی برد و همه کاه جناب شیطان است؟!
5- اندیشه ان ها در مرد ملائکه مقرب و نحوه وجود آن ها و رابطه آن ها با شیوخ این فرقه دقیقا مشخص نشده است .
آیا ملائکه انسان هستند؟ آیا جسم یا جسمانی هستند یا مجردند؟
شیخ حسن و شیخ شمس الدین یا فخرالدین آیا تجسم ملک هستند؟
ایا حقیقت این افراد جزو مخلوقات اولیه عالم بوده اند؟ ( نظیر ان چه ما در باره حقیقت انوار اهل بیت علیهم صلوات الله می گوئیم؟)پس قبل از وجود زمینی در دنیا چه می کردند؟ و پرسش هایی دیگر که بی پاسخ مانده اند.
6- سنجق ها که در این اندیشه جایگاه خاصی دارند. تداعی بت های مقدس مشرکان را میکنند. اساس اسن مجسمه ها وتأثیر آن ها روشن نشده است . در هر صورت جنس ونفس این سنجق های فلزات یا چوبی اثر مستقلی در عالم نیم تواننند داشته باشند.
7- تناسخ و حلول روح مجددا در بدنی دیگر در همین دنیا ؛ مخالف اندیشه معقول معاد است وبا صراحت ادیان آسمانی متنافی است.
از هرنظرتناسخ رد شده چه تناسخ نامحدود؛ تناسخ محدود و نزولی ؛ چه تناسخ محدود و صعودی ؛ چه تناسخ مطلق یا نامحدود همه با معاد تضاد دارد و نامعقول است .
در یک گلام معتقدین به تناسخ می گویند: اگر شما امروز کارگر ویا برده هستید باید بدانید که یک روزی برده دار بوده اید . اگر انوقت ظالم بوده باشید امروز هم برده ای مظلوم خواهید بود واگر برده داری شما انروز عادلانه باشد شما نیز امروز عادلانه باشما برخورد خواهند کرد.
این حرف ها جز حدس و گمان معتقدان به تناسخ نیست و هیچ مدرک و ادله محکم عقلی ندارد .
8- اگر اندیشه منطقی و معقول و صحیح است کتمان عقیده و جلوگیری از پخش شدن و بیان ان چه توجیهی دارد؟ ( چرا یزیدیان واجب است برانها کتمان عقیده کنند؟)
9- چنین باورها و احکام و آداب و دسته بندی مردم بگونه ای است که در جوامع پیشرفته علمی امروز قابل پذیرش ودفاع نیست و اصلا چنین زندگی کردن عملی نخواهد بود .
10- خدایی که این گروه معرفی می کنند در عالم گردش می کند و کشتی دارد و سوارش می شود . پا دارد و بالاو پایین می رود و می نویسد . اکنون اگر این افعال بصورت رمزی ذکر شده باشد حرفی نیست ولی انها برای خدا جسمیت قائلند و ترکیب و جسم بودن ونیاز به اسباب و وسائل با غنای الهی سازگار نیست.
11- تاکید بر بی سوادی و جهل وترویج ان هیچ توجیح عالمانه ندارد ودر هیچ عصری قابل پذیرش و قبول نخواهد بود.
12- نظام طبقاتی و شغلی و تاکید بر این که یزیدیان قوم برگزیده ونسل برترند نشان دهنده تبعیض نژادی و ظالمانه و غیر منطقی انهاست.( این نوع عقیده را از یهود وصهیونیسم گرفته اند)
13- احکام و آداب ذکر شده از شیطان پرستان پشتوانه دینی یاعقلی ندارد . مانند حرمت سواد اموزی یا حرمت قضای حاجت در مستراح ؛ یا حرمت پوشیدن لباس آبی . یا حرمت خوردن گوشت ماهی ها و حرمت کاهو و کلم و کدو ولوبیا. یا حرمت غسل جنابت !
14- موسیقی مطرب و خوردن شراب ورقص هم از امور حرام است که در برنامه های این گروه جایگاه بسیار مهم و ویژه ای دارد.
15- دراین ایین به حضرت حوا و زنان بی احترامی شده و نسل غیر یزیدی را به آدم و حوا برمی گردانند و نسل یزیدی هار از نسل آدم فقط می دانند. این عقیده و سخن با تساوی زن و مرد در افرینش و دخالت هردو در تولید مثل که سخنی حق و منطقی است منافات دارد.
16- در این فرقه سه اندیشه محوری یعنی ( خدا؛ معاد؛ نبوت) دچار اشکال است .
راجع به خداشناسی و معاد که عرض کردیم ودر مورد نبوت هم این آیین مشخص نیست که پیامبر اصلی اینها کیست؟ ودیدگاهش در مورد سایر فرستادگان خداوند چیست؟
محقق: استاد مهدی دانشمند