مقتدای مسیح

کشکولی از مطالب دینی

مقتدای مسیح

کشکولی از مطالب دینی

"مقتدای مسیح" صفت حضرت مهدی روحی له الفداه می باشد به معنای کسی که مسیح بر او اقتدا می کند. وبگاه مقتدای مسیح با محور تلنگری به قدر وسع خود راه اندازی شده است. ان شاء الله به امضاء حضرت مزین گردد.

تبلیغات

شبکه جهانی امام صادق علیه السلام

همزمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام اولین شبکه تخصصی ماهواره ای علوم حوزوی با نام مدرسه جهانی امام صادق علیه السلام آغاز به کار کرد.

فاز اول این برنامه ها به صورت آزمایشی از شبکه جهانی امام حسین علیه السلام آغاز شده است و علاقه مندان دروس علوم دینی می توانند همه روزه از ساعت 16 به وقت مشهد مقدس به مدت 2 ساعت از دروس حوزوی این مدرسه علمیه ماهواره ای بهره مند شوند.

راه اندازی مدرسه جهانی امام صادق علیه السلام


همزمان با میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام اولین شبکه تخصصی ماهواره ای علوم حوزوی با نام مدرسه جهانی امام صادق علیه السلام آغاز به کار کرد.

فاز اول این برنامه ها به صورت آزمایشی از شبکه جهانی امام حسین علیه السلام آغاز شده است و علاقه مندان دروس علوم دینی می توانند همه روزه از ساعت 16 به وقت مشهد مقدس به مدت 2 ساعت از دروس حوزوی این مدرسه علمیه ماهواره ای بهره مند شوند.

معرفی شبکه جهانی امام صادق علیه السلام بروایت پایگاه اطلاع رسانی آن :
بسم الله الرحمن الرحیم

قال الله تبارک و تعالی: «هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون».

اللّهم کُن لِولیکَ الحُجةِ ابن الحَسن صَلواتُکَ علیه و علی آبائِه فِی هذه الساعةِ و فِی کُلِّ ساعةٍ وَلیاً و حَافظاً و قَائداً و نَاصراً و دَلیلاً و عَیناً حتّی تُسکِنهُ ارضکَ طَوعا و تُمَتِعهُ فیها طَویلا.
 
اساسنامه شبکه ماهواره ای امام صادق«علیه السلام»"
مدرسه جهانی علوم اهل بیت «علیهم السلام»"
 
معرفی اجمالی
این مدرسه در ربیع الثانی سال 1431 توسط شبکه جهانی امام حسین «علیه السلام» پیشنهاد شد و سپس طی گفتگو با جمعی از صاحب نظران امور حوزوی و تهیه کنندگان برنامه های صوتی و تصویری نتایج ذیل در راه اندازی و تأسیس این مدرسه به دست آمد:

نیازها

«هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» (سوره توبه آیه 28 سوره صف)

از آن جا که معتقدیم سرانجام دین مبین اسلام بر تمام هستی نور افشانی خواهد کرد و قوانین مقدس کتاب و سنت راه گشای تمام بشر و سرلوحه قوانین قرار خواهد گرفت، بنابراین آشنا شدن مردم با این دین مقدس و آگاهی از قوانین آن، مقدمه این امر خواهد بود.

گروهی از مردم این نیاز را احساس کرده اند ولی دسترسی به حوزه ها و مراکز این علوم را ندارند و یا از برنامه های مرتب در این زمینه محروم می باشند . لذا بر آن شدیم که با استفاده از توانایی اندک و وسائل مقدماتی که در اختیار داریم قدمی در این راه برداریم.

اهداف

سعی داریم با تنظیم برنامه های کارشناسی شده که قرن هاست بر اساس آن تدریس می شود در ابتدا مخاطبان، با زبان وحی و حدیث آشنا شده و از چشمه سار زلال معارف دین به صورت اجمالی بهرمند گردند و در ادامه نیز با تسلط بر متون اعتقادی و تفسیری و اخلاقی و فقهی ، خود بتوانند مبلغینی در تمام زمینه ها برای نجات مردم از گمراهی ها و گرفتاری ها دنیوی و اخروی باشند.

معتقدیم نه فقط درماندگی و حسرت در قبر و قیامت بلکه بیچارگی ها و سردگمی ها و همه اضطراب های فردی و اجتماعی مردم در اثر دور ماندن از قوانین انسان ساز شریعت مقدس اسلام است ، نه فقط در بین غیر مسلمین حتی در بین مسلمانان هم هر چه از شبهات و درماندگی ها و ظلم ها و فسق و فجورها که هست در اثر همین فاصله گرفتن از حقیقت دین است.

اسلام قانون سازندگی، صلح و دوستی و کمال و سعادت برای تمام هستی نه فقط انسان ها حتی برای حیوانات و درختان و جمادات می باشد و این قوانین در لابلای آیات و روایات نهفته است که باید متفکران و اندیشمندان با آگاهی از این متون نورانی مشکلات امروز و فردای خود را چاره سازی نمایند.

برنامه ها:
الف) بیان اجمالی

برای دستیابی به اهداف مذکور و تسلط بر فهم متون دینی و استخراج صحیح معارف ، محدودیتی از جهت زمان نمی توان تعیین کرد، اقیانوس ژرفی است که هر کسی بر ژرفای آن اطلاع پیدا کند عجز خود را اذعان می کند لذا ادعای رسیدن به آخر باب علم و تحصیل خصوصا در امور معنوی و معارف دین ادعایی گزاف است ولکن سعی بر این است که در دوره های ابتدایی کلاس های این مدرسه ، دانش آموختگان آشنایی خود را به علوم پایه بیشتر نموده و سپس با بعضی از علوم علوی که دانستن آن ها برای اهداف فوق لازم است تخصصی تر آشنا گردند.

ب) تفصیل موضوعی:
دوره های آشنایی
عمومی

مرحله اول: اعتقادات – اخلاق – فقه1 – صرف و نحو1 – منطق1 .

مرحله دوم: اعتقادات – اخلاق – فقه2 – نحو2 – منطق2 – آشنایی با علم اصول1 .

مرحله سوم: اعتقادات – اخلاق – فقه3 – اصول2 – معانی بیان .

تخصصی
مرحله اول: تفسیر – علوم قرآنی1 – فقه4 – اصول3 .

مرحله دوم: تفسیر – علوم قرآنی2 – فقه5 – حدیث1 – رجال – درایه تاریخ.

مرحله سوم: فقه6 – حدیث2 – اصول5.

نکات قابل توجه:
نکته اول:

برای هر مرحله شش ماه دروس به صورت فشرده در نظر گرفته شده است که البته نیاز به کار تطبیق و مطالعه چندین برابر در غیر ساعات درسی دارد. بنابراین أقل تحصیل در هر دوره شش ماه است و این زمان بسته به وقتی که محصل می گذارد ممکن است خیلی طولانی تر شود.

نکته دوم:
با گذراندن دوره های آشنایی و تخصصی فوق، محصلین به اندازه استعداد و زحماتی که کشیده اند با متون و نحوه تحصیل آشنا شده و می توانند کتبی را که در علوم فوق نوشته شده است که غالباً عربی می باشد هر چند در نزد استاد آموزش ندیده باشند، به آسانی یا با زحمت و دقت (بستگی به موضوع کتاب ، دقت به کار رفته در آن و استعداد محصّل و دقتی که در مراحل قبل به کار برده است) بفهمد و بلکه تدریس کند.

نکته سوم:
پایان دوره تخصصی ابتدای پژوهش و توانمندی بر بررسی و نقد مطالب علمی خواهد بود. و در دوره های پژوهشی و تحقیق دانش پژوه با تسلط و قواعد و مقدماتی که برای تحقیق و استدلال و نقد نیاز دارد در علوم مختلف خصوصا اعتقادات و فقه و اصول به بحث می پردازد و در نتیجه می تواند در میادین مختلف نیازهای شخصی و اجتماعی را بر آورده سازد.

نکته چهارم:
از امور مهم در مفید بودن برنامه ها، مطالعه و مباحثه آنها می باشد . لذا پیشنهاد می شود محصلین محترم قبل از شروع برنامه ها کسانی را همفکر و همراه خود بیابند تا در این مسیر تنها نباشند و هم بتوانند دروس را با آنها مباحثه و تکرار کنند . البته در این راستا اتاقهایی مجازی درفضای سایت جهت مباحثه علاقه مندان تهیه و در اختیار گذاشته خواهد شد.

نکته پنجم:
آنچه در برنامه ها ذکر شد فقط موضوعات کلی دروس بود ، اما عناوین جزئی و کتاب و جزوات مورد درس در هر مرحله معرفی خواهد شد.

نکته ششم:
برای اکثر دروس خصوصا دروسی که نیاز به تمرین دارد، استاد مربوطه تمارین را طرح خواهد نمود تا در اثر فشرده بودن دروس مطالب برای محصلین مجمل نماند و بتوانند با کار و تمرین در فرصت های فراغت قدرت بر تطبیق پیدا کنند.

نکته هفتم:
به جهت اطلاع محصلین از میزان معلومات و فهم مطالب، امتحاناتی به صورت مرتب برگزار خواهد شد.

نکته هشتم:
فعلا دروس به صورت ضبط شده تصویری از اساتید موفق حوزه علمیه در اختیار محصلین قرار می گیرد و ارتباط بین اساتید و محصلین مدرسه توسط سایت مربوطه خواهد بود.

نکته نهم:
در بیان مطالب و سطح دروس سعی می شود که استعداد متوسط در نظر گرفته شود.

نکته دهم:
در هر روز 3 درس در مدت زمان حدود دو و نیم ساعت با میان برنامه در صورت امکان در ساعات فراغت ذهنی و کاری مخاطبین پخش و تکرار خواهد شد.

نکته یازدهم:
زبان دروس فعلا فارسی است و سعی خواهد شد تا زبان عربی و انگلیسی هم راه اندازی شود.

نکته دوازدهم:
از مهمترین عوامل مفید بودن این برنامه ها علاقه و شوق مخاطبین می باشد که علامت آن استفاده مستمر از دروس است ، چون برنامه ها به نوعی است که اگر جلسات درس بصورت پراکنده از قلم افتد و دانشپژوه موفق به تماشای برنامه نشود، نتیجه بسیار اندک خواهد بود.

نکته سیزدهم:
دروسی که نیاز به کتب معینی دارد از طریق سایت شبکه در اختیار دانش آموختگان قرار می گیرد و یا در صورت نیاز به آدرس ایشان ارسال می گردد.

نکته چهاردهم:
شروع مرحله اول - دوره آشنایی - از 20 جمادی الثانی 1433 همزمان با ولادت با سعادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها و ساعت شروع برنامه ساعت16 بوقت مشهد مقدس خواهد بود. مستدعی است که علاقه مندان به شرکت در دوره جهت ثبت نام و ارائه مشخصات به بخش ثبت نام سایت مراجعه نمایند.

(لازم به ذکر است استفاده از فایل های تصویری و متون درسی و همچنین ارتباط با اساتید تنها از طریق سایت و ثبت نام مقدور می باشد)

شرایط پذیرش:
از آن جایی که ارزش هر علم به نتیجه حاصل از آن بستگی دارد چه نتیجه ای بالاتر از هدایت و کمال و سعادت دنیا و آخرت ، و زمانی که تحصیل همه علوم محال است چه کمالی بالاتر از تحصیل علوم دینی. لذا در این راستا قرار دادن شروط به معنای ممنوعیت استفاده از برنامه ها نیست، بلکه به جهت استفاده بهتر است. لذا علوم دینی خود سازنده بوده و بنابراین هر مرد و زن در هر سنی و هر مقدار از تحصیلات و فهم و استعداد در هر جای این کره خاکی و حتی به هر دین و مذهبی که باشد و به هر عملی که اشتغال داشته باشد، چه مشغول به تحصیل در مدارس و مراکز علمی و چه مشغول به تجارت و کار و چه در خانه مشغول خانه داری، می تواند به فراخور استعداد و همت و تلاش خود و البته قبل از همه این ها اراده خدای متعال، استفاده از این مدرسه را شروع کند.

دو نکته لازم:
الف: علاقه مندان به این دروس با مراجعه به سایت مدرسه و ثبت نام، تعهد خود را و التزام به دروس را بیشتر کنند و ضمنا در برنامه های جنبی این مدرسه و امتحانات از این طریق شرکت نمایند.

ب: کسانی که با این علوم آشنایی دارند یا مقداری از این دروس را خوانده اند می توانند جهت دوره از کلاسها استفاده کنند و فعلا به جهت محدود بودن زمان برنامه فقط مرحله اول دوره آشنایی شروع خواهد شد.

مزایا:
انشاءالله عمده چیزی که نصیب طلاب علوم دینی خواهد شد ، لذت قرب الهی و دستگیری از خلق خداست که خواسته ولی نعمت ما حجة بن الحسن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.

اما خدمتگزاران در این مدرسه سعی و تلاش دارند که به محصلینی که با نظم و شوق برنامه ها را دنبال نموده و در امتحانات مدارج خوبی را اخذ نمایند هدایایی ارسال و با تکمیل دروس هر دوره مدرک تحصیلی آن توسط مدرسه جهانی علوم اهل بیت «علیهم السلام» تقدیم می گردد.

سخن آخر:
این مدرسه گام کوچکی است در راستای سیراب نمودن عطش مردم به احکام و معارف نورانی دین مبین اسلام ، لذا نیاز است تا گروه ها و موسسات دیگری نیز با ذوق و برنامه های مختلف و متنوع در این زمینه فعال شده تا معارف ناب قرآن و اهل بیت «علیهم السلام» را در اختیار حق جویان قرار دهند.کلیه برادران و خواهران علاقمند می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی www.imamsadeq.tv مراجعه فرمایند.
 

  • عمار سبزواری

شبکه امام صادق

ماهواره

نظرات (۱)

  • زکریا نوروزی
  • باسلام و صلوات بر حضرت محمدصل الله علیه وآله وخاندان پاکش وهمچنین با سپاس وشکرازشما اساتیدمحترم وبقیه دست اندرکاران زحمتکش وعزیز.واقعا داشتم ازسایت دروس حوزوی بصورت آزاداستفاده خوب میبردم.و دعاگویی شماعزیزان بودم.امروز خاستم طبق معمول وارد سایت بشم ودنباله دروس را ادامه بدهم.اما هرکاری کردم نتونستم وارد بشم.بنظرم بسته شده.خاستم بپرسم دلیل باز نشدن این سایت چیست؟ممنونم اگه جواب بدهید
    پاسخ:
    سلام علیکم
    متشکرم از الطافتان و باعث افتخار است که مفید هستیم...

    گویا سایت دچار ایرادی شده است که در دست تعمیر می باشد... اطلاعات تکمیلی را از مدیریت سایت دریافت بفرمایید.
    موفق و پیروز
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی