مقتدای مسیح

کشکولی از مطالب دینی

مقتدای مسیح

کشکولی از مطالب دینی

"مقتدای مسیح" صفت حضرت مهدی روحی له الفداه می باشد به معنای کسی که مسیح بر او اقتدا می کند. وبگاه مقتدای مسیح با محور تلنگری به قدر وسع خود راه اندازی شده است. ان شاء الله به امضاء حضرت مزین گردد.

تبلیغات

علم استفتاء2 + موشکافی استفتاء قمه زنی

جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۴۱ ق.ظ

در مطلب گذشته بیان شد که دانستن مفهوم اصلی استفتاء و فهمیدن مفاهیم مترادف جواب استفتاء از اهمیت بالایی برخوردار است که می توان از آن به علم استفتاء اشاره کرد.

در جلسه قبل در مورد مساله عیدالزهرا بحث شد و این بار در مورد یک استفتاء در مورد قمه زنی

در مورد قمه زنی و اینکه آیا از مصادیق عزاداری به حساب می آید بین علما اختلاف پیش می آید؛ و هر کس نظر خاص خود را دارند. در اینجا در مورد استفتائی از حضرت آیت الله بهجت رحمت الله علیه صحبت خواهد شد.


مقدمه:

یکی از شرایط نذر آن است که منذور (چیزی که نذر شده است) یک مساله مستحب، واجب، یا ترک حرام و یا ترک مکروه یا حداقل مباح باشد؛ برای مثال: شخصی نذر کند که وقتی پولش پیدا شود، در عوض برای رضای خدا قرآن بخواند(واجب) و یا حج واجب برود(واجب) و یا دیگر به نامحرم نگاه نکند(ترک حرام) و یا در حالت جنابت نخوابد(ترک مکروه).

بنابر این شخص نمی تواند نذر کند که وقتی پولم پیدا شد؛ دیگر نماز نخوانم (ترک واجب) و یا زنا کنم (حرام) و یا شبها ایستاده آب بخورم(مکروه)...

به عبارت فقهی باید گفت: منذور باید رجحان داشته باشد (رجحان یعنی امری باشد که راجح بر مرجوع شود. و منظور رجحان شرعی است.)


با این مقدمه استفتائی از آیت الله بهجت را نقل و بررسی می کنیم:


سوال: فردى نذر کرده که اگر خداوند فرزندى به وى عطا نمود، هر سال در روز عاشورا به سر وى قمه بزند، آیا نذر او صحیح است و در صورت صحّت از همان بدو تولد باید به این نذر عمل کند؟


جواب: تا عسر و حرجى نباشد، به نذرش عمل کند.


بررسی: از آنجا که رجحان شرعی در نذر و تحقق آن شرط است؛ وقتی سوال از نذر می شود و منذور قمه زنی است، باید قمه زنی رجحان شرعی داشته باشد تا بتوان گفت نذر صحیح است؛ بنابراین وقتی حضرت آیت الله می فرمایند: به نذرش عمل کند یعنی قمه زنی در نزد آیت الله بهجت امری است راجح ( مستحب یا واجب و یا ترک مکروهی است و یا ترک حرامی)؛ و از آنجا که سه حالت ترک مکروه و ترک حرام و واجب، در مورد قمه زنی منتفی است پس در نظر آیت الله بهجت؛ قمه زنی امری است مستحب و یکی از مصادیق عزاداری؛ البته با شرطی که حضرت آیت الله بهجت فرمودند؛ و آن نبودن عسر و حرج (نداشتن سختی و مشقت)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی