مقتدای مسیح

کشکولی از مطالب دینی

مقتدای مسیح

کشکولی از مطالب دینی

"مقتدای مسیح" صفت حضرت مهدی روحی له الفداه می باشد به معنای کسی که مسیح بر او اقتدا می کند. وبگاه مقتدای مسیح با محور تلنگری به قدر وسع خود راه اندازی شده است. ان شاء الله به امضاء حضرت مزین گردد.

تبلیغات

علم استفتاء1 + موشکافی استفتاء عیدالزهرا

يكشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۰۱:۰۱ ب.ظ

استفتاء خوانی هم آداب و رسوم دارد و به همین سادگی ها نیست؛ پس از سالیان سال ارسال سوال به مراجع عظام و دریافت پاسخ، دیگر یاد گرفته ام استفتاء به همین سادگی هم که دیده می شود نیست.

استاد ما در مورد رساله و رساله خوانی و تدریس رساله می فرمودند: تدریس رساله کار آسانی نیست...

حالا می خواهم استفتاء یکی از آیات عظام را مو شکافی کنم تا بفهمید در یک استفتاء ساده چقدر مطلب می تواند نهفته باشد.


ابتداء متن استفتاء و سوال:

سؤالی برای بنده و عده‌ای از دوستان مطرح است و برای رفع شبهه می‌خواستیم از شما راهنمایی بخواهیم و آن در مورد عید الزهرا علیها السلام است. آیا برگزاری این مراسم برای یک مسلمان شیعه صحیح است؟


موشکافی سوال:

سوال کننده احتمالا می خواهد نظر مرجعیت بزرگوار رو در مورد مساله ای بداند؛ این را از نوع پرسش می توان فهمید؛ همچنین عبارت "رفع شبهه " در استفتاء بیانگر شرعی بودن این مساله در ذهن سائل است (به عبارت اصولی:حالت سابقه دارد) و در نهایت سوال می پرسد: آیا برگزاری این مراسم برای یک مسلمان شیعه صحیح است یا خیر! این عبارت یعنی: سوال بنده یک امر دینی است (عید الزهرا) به عنوان یک امر دینی پاسخ بدهید.


جواب استفتاء :

مناسب‌ترین برنامه در اینگونه مجالس، ذکر فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و بیان معارف و تعلیمات و هدایت‌های آن بزرگواران و بیان دلائل حقانیت ایشان و مطاعن دشمنان ایشان از اخبار و احادیث و تاریخ صحیح است و در انجام بعض کارها، باید موارد و اماکن و ازمنه و مقتضیات آنها کاملاً لحاظ شود.

لطف الله صافی

ربیع الاول1433


موشکافی استفتاء:

مناسب ترین برنامه در اینگونه مجالس (یعنی این که اصل مراسم عیدالزهرا سلام الله علیها مورد تایید است اگر حرفی باشد در کیفیت آن است که معظم له در ادامه کیفیت صحیح آن را بیان دارند:) ذکر فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و بیان معارف و تعلیمات و هدایت های آن بزرگواران و بیان دلائل حقانیت ایشان و مطاعن دشمنان ایشان از اخبار و احادیث و تاریخ صحیح است (اما در مورد بعضی مجالس که باعث حرمت این گونه مجالس می شود بیان می کنند:) و در انجام بعض کارها باید موارد و اماکن و ازمنه و مقتضیات آنها کاملا لحاظ شود. (یعنی اون کارها را ترک کنید نه عیدالزهرا را - همچنین با بیان اماکن و ازمنه و مقتضیات می خواهد ثابت کند که انجام هرگونه فعلی بغیر از حرام، جایز است ولی باید مقتضیات اماکن "مثلا دست زدن در مسجد" و ازمنه "مثلا در زمانی که باعث آزار و اذیت دیگران بشه" رعایت شود.)


و الله عالم بکل شیء

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی